Kjøp og salgsbetingelser
Salgsvilkår.
1. Selger
Pawspa av Gunn-Hilde Frydstad Pedersen Osnesveien 25
9414 Harstad
E-post: gunnhilde@pawspa.no Telefon: 48257507
2. Generelt.
Ved bestilling fra nettbutikken pawspa.no, eller via nettbutikkens mail: mail@pawspa.no, inngås avtale når vi har bekreftet ordren via e-post. Disse vilkårene gjelder dersom ikke annet er avtalt skriftlig mellom partene.
3. Feil og reklamasjon.
Dersom det oppdages feil eller mangler på varen, vil feilen rettes opp så langt det lar seg gjøre. Reklamasjon må meldes innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget, normalt innen to uker etter at varen er mottatt. E-post adresse for reklamasjon er: mail@pawspa.no.
4. Retur, porto og brukerfeil.
Dersom returen skyldes en produksjonsfeil, dekkes både retur og ny sending til kunden av selger. Ved brukerfeil, som eksempelvis at kunden har oppgitt feil mål, levert feil informasjon eller på annen måte påvirket resultatet av produktet, dekkes fraktkostnaden for returen av kunden. Selger dekker fraktkostnaden tilbake til kunden.
Kunden er selv ansvarlig for at mål og spesifikasjoner som oppgis ved bestilling er korrekte. Ta kontakt via nettsidens mail om det er behov for ytterligere veiledning enn det som fremkommer i anvisningene ved hvert produkt.
5. Betaling.
Da Pawspa er en privat hobbyvirksomhet og ingen bedrift, tilbys det foreløpig kun betaling via Vipps til Gunn-Hilde Frydstad Pedersen, tlf. 48257507.
6. Produksjonstid og levering.
Pawspa har forhåndsproduksjon av sine varer, slik at når betaling er mottatt på konto behandles ordren umiddelbart og sendes fra oss innen 2 virkedager. Dersom en vare er utsolgt, kan den likevel bestilles med en produksjonstid på 2 dager, i tillegg til ovennevnte ordrebehandlingstid. Der dette er aktuelt, avtales leveringstiden individuelt. Dersom det oppstår forsinkelser, vil kunden få beskjed snarest mulig. Ordren kan ikke kanselleres etter at produksjonen har startet.
7. Angrerett.
Utstyr som er laget på mål eller etter kundens egne spesifikasjoner, omfattes ikke av angrerett i henhold til angrerettloven § 20. Standardvarer omfattes av ordinær angrerett på 14 dager.
8. Kontakt.
For spørsmål om størrelser, mål, mønster eller andre forhold kan du benytte e-post: mail@pawspa.no eller telefon 48257507.
9. Endringer i vilkårene.
Pawspa.no v/Gunn-Hilde F. Pedersen, forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene. Endringer trer i kraft fra det tidspunkt de publiseres på nettsiden.
Kjøpsvilkår.
Retningslinjer for angrerett.
1. Avtalen.
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingen og eventuelt spesielt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som spesielt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
.
2. Partene.
Selger er:
Pawspa av Gunn-Hilde Frydstad Pedersen
Osnesveien 25
9414 Harstad
E-post: gunnhilde@pawspa.no
Telefon: 48257507 - og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er:
Kjøper er kunden som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris.
Den oppgitte prisen for varen er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse.
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet feil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken, eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen.
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt bestillingen behandles, og/eller blir sendt fra selgeren.
Betaling skjer med Vipps til Gunn-Hilde Frydstad Pedersen, telefonnummer: 48257507.
6. Levering.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.
Varer sendes normalt med Posten Norge eller PostNord.
Ved bestilling behandles ordren umiddelbart og sendes fra oss innen 2 virkedager. Dersom en vare er utsolgt, kan den likevel bestilles med en produksjonstid på 2 dager i tillegg til ovennevnte ordrebehandlingstid. De produkter dette gjelder, vil komme klart frem under hvert produkt, samt at hvor er dette er aktuelt avtales leveringstiden individuelt. Dersom det oppstår forsinkelser, vil kunden få beskjed snarest mulig. Ordren kan ikke kanselleres etter at produksjonen har startet.
Vi selger foreløpig bare til fastlandet i Norge.
7. Risikoen for varen.
Risikoen for varen går over på kjøper når denne, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett.
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kunden gjøres spesielt oppmerksom på at angreretten ikke gjelder for håndlagde eller spesialtilpassede produkter, jf. angrerettloven § 22 bokstav e, der varen er fremstilt etter kjøperens spesifikasjoner og/eller har fått et tydelig personlig preg.
For standardprodukter gjelder angreretten som vanlig, og kjøper kan gi melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra mottak av varen. Meldingen bør være skriftlig (e-post eller angrerettskjema). Ved bruk av angreretten må varen returneres til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om at angreretten er benyttet.
9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpers rettigheter og frist for å melde krav.
Dersom selgeren ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om mislighold bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse.
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving.
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning.
Kjøperen kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren sannsynliggjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist.
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6
etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering.
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag.
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving fra kjøpers side.
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøpers mislighold.
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse.
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving fra selgers side.
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer.
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti.
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger.
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller.
14. Konfliktløsning.
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
